Kunnskap og kvalitet. Alltid.

Moderne utstyr og fasiliteter – samt en erfaren og høyt kvalifisert stab.

Delesjef og teknisk leder Roy Kjærstad får det til å høres enkelt ut. Det er likevel neppe gjort over natta å opparbeide et så godt omdømme som gutta på Motorpartner i Namsos har.

– Vi har alle nødvendige sertifikater, alt nødvendig utstyr – og ikke minst kunnskap – for å foreta alt av vedlikehold og kontroller på de fleste bilmodeller, fortsetter han.

Viktige tannhjul

Amanda Flått stortrives i rollen som mekaniker ved Motorpartner.
Amanda Flått stortrives i rollen som mekaniker ved Motorpartner.

Det er lenge siden det bare var nok å være god på å skru bil for å drive verksted. Et moderne bilverksted kan best beskrives som et motorrom av kunnskap og teknologi, der hver ansatt – enten det er i kundemottak, delelager eller verkstedhall – er viktige tannhjul i maskineriet. Som mekaniker skal du holde deg oppdatert på relevant teknologi som utvikles og oppgraderes stadig raskere, samtidig som du skal forholde deg til interne rutiner.

– Vi har en stabil arbeidsstokk på delelager og verksted, samtidig som vi ikke er en stor organisasjon. Dermed kjenner vi hverandre godt, og kompetansen blir jevnere fordelt, mener Kjærstad.

Kvalitetssikring og kundetilfredshet er viktige stikkord også for gutta på verkstedet. Gode rutiner og oppdaterte systemer på håndtering av oppdrag er også med på å bedre lønnsomheten.

Men viktigst av alt er kundene.

– Tilfredse kunder kommer tilbake. Og det betyr mye, sier Kjærstad.

Flere, men billigere

Antall biler øker, samtidig som den norske gjennomsnittsbilen fortsatt er drøye ti år gammel. Kvaliteten er blitt bedre og serviceintervallene lengre – men det økende antallet gir altså likevel flere verkstedkunder. I juni 2015 ble EU-kontrollen dessuten utvidet fra om lag 80 til 150 kontrollpunkter, noe som potensielt sett kan bety flere oppdrag.

Bruken av moderne datautstyr har for lengst eksplodert i verkstedbransjen. Mekaniker Yngve Oddvik er til enhver tid oppdatert på det aller siste.
Bruken av moderne datautstyr har for lengst eksplodert i verkstedbransjen. Mekaniker Yngve Oddvik er til enhver tid oppdatert på det aller siste.

– Bransjen opplever altså redusert omsetning per kjøretøy, men økende antall verkstedbesøk, opplyser Kjærstad, og legger til at dette igjen betyr økt fokus på produktivitet og effektivitet.

meca-logotype_webbSom medlem av Meca, Norges og Sveriges raskest voksende verkstedkonsept med over 500 verksteder, bidrar Motorpartner til et enklere og mer kostnadseffektivt bilhold for kundene.

– Meca-konsernet er en ledende aktør på ettermarkedet for bildeler, verktøy, forbruksartikler, billakk og verkstedutstyr. Som en del av denne kjeden utfører vi alt av service- og reparasjonsarbeid på de fleste bilmerker – og vi bruker kun reservedeler av originalkvalitet eller bedre, sier Kjærstad.