Opplever økning i salg av bensin- og dieseldrevne biler

Norge er et av landene i verden med størst andel elektriske biler. I fjor ble det solgt hele 41 000 elektriske biler, en markant økning fra 12 000 solgte elbiler i 2016. Statistikken forteller oss at folk flest ønsker seg elbiler og hybrider. Men stemmer dette i praksis?

– Nei.

Svaret kommer raskt.

– I allefall opplever vi det motsatte.

Eirik Lorås er bilselger ved Nord-Auto og forteller at selv om det er mye fokus på elektifisering opplever de en økning i salget av bensin- og dielsedrevne biler.

– Statistikken tar ikke hensyn til demografi, og det er klart at i byene, hvor folk bor tett og det er kort vei mellom hjem og arbeide og ikke minst en godt tilrettelagt infrastruktur for lading, velger folk å kjøre elektrisk. Her ute i distriktene møter bilistene andre utfordringer, noe som gjør at både bensin- og dieseldrevne biler fremdeles er å foretrekke for mange, sier Lorås.

Usikre kunder

I følge Lorås er det flere kunder som er usikre på hvilken drivlinje de skal velge ved nybilkjøp.

– Det er mye fokus på el og hybrid og kanskje kan det oppleves som usikkert å kjøpe en ny dieselbil. Mange er for eksempel bekymret for at de ikke får solgt bilen videre, sier Lorås som kan berolige sine kunder om at bruktmarkedet for dielselbiler er stort, og at både diesel og bensindreven teknologi vil fortsette å utvikle seg og leve videre i mange år fremover.

– Ny teknologi vil bidra til mindre utslipp, og mer miljøvennlig bruk av fossile drivstoff.

Elektrisk «andrebil»

Hva som er årsaken til at fossildrevne biler selger godt i distriktet har Lorås en klar teori om:

– Her i den nordre del av Trøndelag har vi store avstander, tidvis krevende føre og veier som ikke alltid er godt vedlikeholdt. Dette stiller større krav til bilene vi bruker. Vi er også aktive på fritiden, og mange har hytte på fjellet eller andre aktiviteter vi bruker bilen til. Mange har derfor behov for den friheten og drakraften en fossildrevet bil kan gi dem. Men vi ser også at de familiene som har en såkalt «andrebil» ofte velger et elektrisk alternativ, forteller han.

Finner riktig bil

Eirik Lorås forteller at hans fremste oppgave som selger er å bli kjent med kunden.

– Det viktigste for oss som selger bil er å finne den bilen som passer kundens behov. De fleste bilmerker har biler i ulike segmenter, med ulike drivlinjer. Jeg har hatt kunder som har sverget til diesel, men som ved en behovsanalyse har funnet ut at en elbil er midt i blinken, og jeg har hatt kunder som har ønsket seg en elektrisk bil, men som har innsett at det ikke er det beste alternativet når vi har sett på deres kjørevaner. Det er betydelig enklere å finne en bil tilpasset din livsstil, fremfor å tilpasse livsstilen din til bilen, smiler selgeren lurt.